מה התפקיד של דולה? בואי תראי מה פני סימקין אומרת על זה

שתפי חברות הריוניות

כששואלים אותי מה התפקיד של דולה, אני מסבירה לעומק, אבל במקרים מסוימים אני אוהבת פשוט לשלוח את מה שכתבה פני סימקין, חלוצה בתחום הלידה הטבעית והתמיכה בהריוניות ויולדות, כי היא מסבירה את זה בצורה פשוטה ומדויקת.

מה התפקיד של דולה בלידה

פני סימקין הייתה פיזיותרפיסטית אמריקאית, היא הקדישה את חייה לקידום תמיכה נשים בלידה, והייתה מייסדת משותפת של מספר ארגונים חשובים, ביניהם DONA International, ארגון הדולות הבינלאומי. סימקין פיתחה גישות חדשניות להתמודדות עם כאב הלידה, תוך שימת דגש על תנועה, נשימה ותמיכה רגשית. היא האמינה כי נשים מסוגלות ללדת בצורה טבעית ועוצמתית, ופעלה רבות להעצמת נשים ולשיפור חווית הלידה.

סימקין כתבה ספרים רבים בנושא הלידה הטבעית, ותרגמה אותם לשפות רבות. היא הרצתה ברחבי העולם, והכשירה אלפי דולות ודולה-מדריכות. עבודתה השפיעה רבות על תחום הלידה הטבעית, והיא תרמה רבות להפיכת תחום הלידה לנגיש ומוכר יותר לנשים ברחבי העולם. סימקין נפטרה בשנת 2024, והותירה מורשת עשירה של תמיכה בנשים ובלידה טבעית.

אז מה התפקיד של דולה בלידה? אני מביאה בפניכן טקסט שכתבה סימקין ותרגמתי באופן חופשי –

דולה מדריכה ותומכת בנשים ובבני זוגן באופן רציף במהלך שבועות ההריון ובמהלך הלידה כולה. הדולה נשארת עם האם במהלך הלידה כדי להעניק טיפול רציף באמצעות תמיכה פיזית ורגשית ותמיכה באמצעות מתן מידע – הדולה משקפת את האלטרנטיבות העומדות בפני הזוג, והזוג יכול לבחור את האלטרנטיבה המדויקת ביותר עבורם. תמיכה פיזית מוענקת לאם כשהדולה מסייעת בשינוי תנוחות, על כדור פיזיו, בעזרת בוטן, בתוך מקלחת חמה. לפעמים יולדות רוצות להישען על הדולה במהלך צירים חזקים; ברגעים אחרים הן מבקשות לחץ נגדי חזק לגב התחתון ככל שהתינוק יורד. מקלחות, עיסויים (שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד), קומפרסים חמים או קרים, משקאות ואמצעים מנחמים נוספים המוצעים על ידי הדולה עשויים לאפשר לאם להירגע יותר במהלך הצירים וביניהם.

הסיוע לאם ולבן זוגה בקבלת מידע מאפשר להם לקבל החלטות מושכלות אודות הטיפול שלהם. בחירות מודעות בזמן הלידה, משפרות את תחושת ההערכה העצמית של האם, מגבירות את תחושת ההישג שלה, ובכך משפרות את תחושותיה לאחר הלידה, הן מאפשרות לה לקבל על עצמה את תפקידה כאם בביטחון מוגבר.

נוכחותה של הדולה גם מאפשרת לאבות ולשותפים אחרים להשתתף בלידה באופן משמעותי להם. אם השותפים מעוניינים להיות פעילים יותר בתמיכתם, היא יכולה להזכיר להם בעדינות ולסייע להם בתמיכה פיזית של האם ואף להדגים דרכים להעניק לה תמיכה רגשית. אם השותפים מעדיפים לאפשר לדולה להיות אשת התמיכה הראשית, יכולה הדולה להוביל ולסייע לשותפים להשתתף בלידה במידה הנוחה להם, בעודה מבטיחה שצרכי האם מקבלים מענה. הדולה עשויה אף לתת לשותף בלידה הפסקה כדי לגשת לנוחיות או לקחת משהו לאכול.

תפקיד חשוב נוסף אותו ממלאה הדולה הוא לסייע לאם החדשה ליצור את הזיכרון הטוב ביותר האפשרי של לידתה. אם חוויית הלידה לא עברה כפי שתכננה האישה, הדולה נמצאת לצידה להשיב לשאלות, להקשיב ולהציע תמיכה. הדולה יכולה לסייע לאם לעבד את רגשותיה אודות חוויית הלידה, להבין מה קרה ולבסוף לסייע לה לשלב את סיפור הלידה שלה לתוך חייה. תפקידה של הדולה שונה מזה של הצוות הרפואי, לדולה יש כישורים מוגדרים שאין באפשרותם של אנשים אחרים בצוות להעניק ליולדת. באותה המידה, יש לרופא, למיילדת ולאחות כישורים חשובים שאין באפשרות הדולה להעניק. כל חבר בצוות המטפל של האם הינו בעל תרומה ייחודית וחשובה. כאשר הם עובדים ביחד הם מבטיחים טיפול אופטימלי עבור היולדת.

בטוחה שיעניין אותך גם

דולה הריון
דולה הריון: הרבה יותר מרק תמיכה בלידה
הריון ראשון
נסיעה מופלאה אל הלא נודע: מסע הריון ראשון
עיבוד לידה
לידה מחדש | עיבוד לידה - למה זה כל כך חשוב?
אפידורל תופעות לוואי
הכל על אפידורל | תופעות לוואי, יתרונות וחסרונות

בואי נעבור את זה יחד ♥