מה זה דולה? למה צריך דולה? כל התשובות כאן

שתפי חברות הריוניות

אם שאלתן את עצמכן מה זה דולה, מה התפקיד שלה והאם אני זקוקה בכלל לליווי מהסוג הזה, אז הנה אני כאן כדי לעשות לכן סדר ולהסביר לכן בצורה מעמיקה לפרטי פרטים – מה התפקיד של דולה ולמה לדעתי זו יכולה להיות מתנה ענקית עבורך בדרך ללידה 🙂

לידה כאירוע מכונן

אין ספק שלידה היא אירוע מכונן ביותר בחייה של אישה. מדובר בתהליך פיזיולוגי עוצמתי, שנוגע בכל רובד בתוכנו, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית. זה אירוע מיוחד כזה שגם אם נתכונן אליו ימים כלילות, אף פעם לא נוכל להגיע באמת מוכנות לקראתו. מדובר בחוויה ייחודית, מרגשת וגם מורכבת, שמביאה איתה הרבה חוסר וודאות וסימני שאלה. אומנם לקראת הלידה אנחנו חוות לרוב ציפייה גדולה, אושר והתרגשות. אבל לצד כל אלה, בדרך כלל גם מתחילים לצוף פחדים, חששות והרבה תהיות. אז, איך בתוך כל זה נכנס ליווי של דולה ואיך ליווי מהסוג הזה יכול לעזור לך?

תפקיד הדולה

דולה היא אישה מוסמכת ומקצועית, שתפקידה לתמוך ביולדת ובבן/בת זוגה במהלך ההריון, הלידה והאימהות הטרייה. דולה מלווה את היולדות שלה באופן צמוד ומסור, והיא מספקת תמיכה רגשית, פיזית ומקצועית. אומנם כל דולה בוחרת לספק ליווי מסוג מעט שונה, הכולל לעיתים דברים שונים בתוך חבילת הליווי, ולכל דולה הכשרות שונות וכלים שונים בסל הכלים שלה, אך המטרה של כולן היא ללא ספק משותפת – לעזור לנשים לחוות חווית לידה מעצימה וחיובית יותר.

יתרונות ליווי של דולה

האם ידעת שקיימים מחקרים המצביעים על כך שליווי של דולה במהלך הלידה יכול להוביל להפחתת התערבויות רפואיות וניתוחים קיסריים? במחקר שפורסם בכתב העת “Birth” בשנת 2017, נמצא כי נשים שלווו על ידי דולה היו בסיכון נמוך ב-39% ללדת בניתוח קיסרי בהשוואה לנשים שלא לווו על ידי דולה. במחקר נוסף שפורסם בכתב העת “Cochrane Database of Systematic Reviews” בשנת 2010 נמצא כי נשים שלווו על ידי דולה, היו בסיכון נמוך ב-17% לשימוש באפידורל, ובסיכון נמוך ב-35% לשימוש בוואקום. אבל זה לא הכל, דולות מביאות איתן סל כלים עשיר ורחב שעשוי בסופו של דבר לאפשר ליולדת לחוות חווית לידה חיובית יותר ואולי אפילו כואבת פחות.

אז, מה דולות עושות בפועל?

מפגשי הכנה לקראת לידה: דולה עשויה לאפשר לך כיולדת ולבן/בת הזוג שלך להגיע לחווית הלידה כשאתם מוכנים אליה הרבה יותר, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית.

הקלה על כאב: דולה מיומנת בטכניקות שונות להקלת כאב, כגון עיסוי, תנועה, נשימה, ספינינג בייביז, שימוש בשמנים אתרים, שימוש בפרחי באך בלידה, מתן רפלקסולוגיה, שיאצו, דיקור ועוד. לפיכך, דולה יכולה לסייע לך כיולדת לבחור את התנוחות המתאימות לך ביותר במסע הלידה, ולהעניק לךהכוונה לתרגילים ואיזונים שעשויים להקל על הכאב וכן לקדם את הלידה שלך.

תמיכה רגשית: אחד מתפקידיה המרכזיים של הדולה לדעתי, היא התמיכה הרגשית. דולה מספקת לך כיולדת ולבן/בת זוגך תמיכה רגשית מלאה. בתקופת ההריון, בלידה עצמה ולאחריה, מופיעים הרבה שינויים רגשיים ואתעשויה להתמודד עם רגשות מורכבים כמו חרדות, חוסר וודאות, חששות ופחדים. הדולה שלך יכולה להעניק לך תחושת ביטחון ולהיות שם עבורך לעוגן.

מידע וכלים: דולות הן מקור ידע מקצועי ומעודכן בנוגע לתהליך הלידה ולאפשרויות השונות הטמונות בה. הן מכירות את ההתערבויות הרפואיות השונות, את זכויותייך כיולדת, את חדרי הלידה ואת הצוותים הרפואיים. הדולה שלך יכולה לסייע לך להבין את האפשרויות העומדות בפנייך, ולקבל החלטות מושכלות לגבי הלידה שלך.

לידה טבעית: דולות רבות תומכות בלידה טבעית, בלי התערבויות רפואיות שאינן לצורך. הן יכול לסייע לך ללדת בדרך כמה שיותר טבעית במידת האפשר ובמידה ואין עניינים רפואיים יוצאי דופן. הדולה שלך יכולה לסייע לך להבין את האלטרנטיבות העומדות בפנייך, לבחור את הבחירה הנכונה ביותר עבורך ולהרגיש שליטה מלאה בתהליך.

תמיכה בבן/ בת הזוג: גם עבור המלווים שלך, החוויה בחדר הלידה עשויה להיות לא פשוטה. תחשבי על זה ככה, בן/בת הזוג שלך עשויים לחוש קושי רב כשהם רואים אותך כאובה.לכן, אנחנו כדולות תומכות גם במלווה שלך ומעניקות לו הדרכה, והכוונה, כדאי לאפשר מלווה שלך להיות שותף פעילות ומשמעותי בלידה.

סקין טו סקין והנקה: הדולה שלך יכולה להישאר איתך לאחר הלידה כדי לסייע לך להיות עם התינוק שלך עלייך כשאתם נוגעים אחד בעורו של השני. בנוסף, דולות רבות מוסמכות גם כיועצות הנקה, ויכולות לסייע ליולדת בהנקה מוצלחת. גם כאלה שאינן מוסמכות כיועצות הנקה, עשויות לרוב להכיר ולהבין את מהות התהליך מקרוב ולכן הן יכולות לסייע בחיבור ראשוני להנקה עם התינוק.

החיים שאחרי: לאחר הלידה, דולות רבות מעניקות מפגש המספק מידע אודות הטיפול הראשוני בתינוק, זו הזדמנות מצוינת גם לדבר עם הדולה שלך על הלידה שלך כמי שהייתה לצידך ועברה זאת איתך יד ביד. אני באופן אישי מעניקה לזוגות שלי מפגש עיבוד לידה. מדובר במפגש מיוחד ומרגש מאוד, שמאפשר ליולדות שלי לעכל ולעבד את חווית הלידה שלהן. בנוסף, דולות רבות ממשיכות לייעץ ולהכווין את הזוג לאחר הלידה בנושאים רבים, ואיזה כיף זה שתמיד יש מישהי מקצועית שאפשר לפנות אליה בכל עניין.

לסיכום

 נראה כי ליווי מקצועי של דולה, עשוי לתרום לך רבות ולהעניק לך חווית לידה חיובית יותר. אני מאמינה שבחירת דולה היא משימה חשובה ביותר בעבור הריוניות, לכן – אם מרגיש לך שדולה זה הדבר הנכון עבורך, התחילי לחפש אותה, אני מאמינה שתמצאי את זו המדויקת עבורך ביותר. שימי לב מה כולל הליווי, והאם זה מתאים לרצונותייך, מה הדולה מביאה איתה בסל הכלים שלה, והכי חשוב – בחרי את זו שיש לך את האינטואיציה הכי טובה לגביה.

אם יש לך שאלות נוספות, או שמעניין אותך להתייעץ לגבי ליווי, את מוזמנת ליצור איתי קשר 🙂

בטוחה שיעניין אותך גם

איך לדעת אם יש בן או בת בבטן
סקרנות טבעית: איך לדעת אם יש בבטן בן או בת?
דולה הריון
דולה הריון: הרבה יותר מרק תמיכה בלידה
אפידורל תופעות לוואי
הכל על אפידורל | תופעות לוואי, יתרונות וחסרונות
הריון ראשון
נסיעה מופלאה אל הלא נודע: מסע הריון ראשון

בואי נעבור את זה יחד ♥